Silnik diesla - jak to jest zrobione.
: 04 wrz 2018, 1:14
Postaram opisać się krok po kroku remont generalny silnika diesla. Przy remontach upieram się przy wymianie tulei i zostawieniu oryginalnych tłoków. Mimo że łatwiej jest kupić nadwymiarowe tłoki i zrobić szlif nadwymiarowy to z doświadczenia wiem że współczesne tłoki zrobione są z gównolitu i nie trzymają jakości jak stare faszystowskie oryginalne tłoki.
A więc jedziemy z tematem. Oddałem blok do mojego zaufanego szlifierza. Wymienił mi 4 tuleje. Nowe były firmy Goetze, koszt kolo 60 zł sztuka.
Wyciął stare tuleje, wstawił nowe, z planował blok, zrobił szlif pod każdy tłok z osobna. W książce serwisowej podane są luzy między tłokiem a cylindrem. Na pierwszym cylindrze w dieslu musi być większy luz. A więc mamy blok po szlifie gotowy do montażu. Bardzo ważna rzecz. Honowanie cylindrów. Dzięki temu nasz nowe pierścienie dotrą się i pozwolą utrzymać odpowiednią kompresję.
Odebrałem blok od szlifierza. Zabezpieczyłem go odpowiednio, wyczyściłem go całego i pomalowałem lakierem półmatem. Maluje akrylem.
Silnik musi być w środku czysty, podczas szlifowania dostaje się do środka bardzo dużo syfu. Kompresor powietrze ropownica benzyna ekstrkacyjna są pomocne przy pozbywaniu się syfu.
Silnik abarot i zaczynamy składanie.
Wał korbowy ma dwa uszczelnienia. Od strony skrzyni biegów jest sznur. Od przodu jest uszczelniacz zwykły simering.
Sznur dzieli się na dwie części. Pierwsza jest w bloku druga w misie aluminiowej.
Ważna kwestia sznur nawilżyć i włożyć w taki sposób aby minimalnie wystawał ponad obydwie części, dzięki temu uszczelnienie spełni swoją rolę.
W rowku mamy szpilkę która uniemożliwia ruch sznura.
Wał korbowy łożyskowany jest w silniku za pomocą łożysk ślizgowych tj panewek. W silniku mamy Panewki główne oraz panewki korbowodowe(to te przez które korba wylatuje bokiem gdy się skończą).
Omawiany silnik to 4 cylindrowe 240D. Wał główny podparty jest w 5 miejscach. Na środkowej podporze dodatkowo mamy podkładki które regulują ruch wzdłóżny wału korbowego.
W bloku mamy kanały olejowe które zasilane są przez pompę olejową napędzaną z łańcuszka rozrządu. Poprzez te kanały pod ciśnieniem płynie olej smarujący wał korbowy, gdy panewki nam się już wytrą są luzy i stąd niskie wskazania ciśnienia oleju na zegarach. Panewek nie da wsadzić się źle. Są na nich zamki które należy umieścić w bloku. Identyczne zamki są w obsadach panewek głównych.
Zdjęcie podpory centralnej wraz z podkładkami bocznymi. Wklejam je na smar żeby nie wypadły przy montażu.
Wsadzamy wszystkie panewki w blok, proponuję przygotować sobie pędzelek i naczynie z olejem i obficie posmarować panewki, następnie wsadzamy na miejsce wał korbowy. Dokręcamy obsady panewek momentem 90Nm
W górnej obsadzie podpory centralnej również są podkładki ustalające ruch wzdłóżny wału korbowego.
Tłoki muszą być wyczyszczone z nagaru, pierścienie muszą swobodnie się poruszać w rowkach, idealnym narzędziem do wyczyszczenia nagaru jest stary pierścień odpowiednio zaostrzony. Zakładamy pierścienie na tłoki wsadzamy odpowiednio w cylinder, na tłoku są kreski wskazujące w stronę w którą tłok powinnien być wsadzony.
Montujemy panewki korbowodowe wsadzamy tłoki skręcamy obsady panewek momentem 30 Nm oraz dodatkowo obrotem 90 stopni czyli 1/4.
Dół mamy skręcony, pozostaje zainstalowanie pompy olejowej przykręcenie misy oraz wsadzenie simrungu wału korbowego.
A więc jedziemy z tematem. Oddałem blok do mojego zaufanego szlifierza. Wymienił mi 4 tuleje. Nowe były firmy Goetze, koszt kolo 60 zł sztuka.
Wyciął stare tuleje, wstawił nowe, z planował blok, zrobił szlif pod każdy tłok z osobna. W książce serwisowej podane są luzy między tłokiem a cylindrem. Na pierwszym cylindrze w dieslu musi być większy luz. A więc mamy blok po szlifie gotowy do montażu. Bardzo ważna rzecz. Honowanie cylindrów. Dzięki temu nasz nowe pierścienie dotrą się i pozwolą utrzymać odpowiednią kompresję.
Odebrałem blok od szlifierza. Zabezpieczyłem go odpowiednio, wyczyściłem go całego i pomalowałem lakierem półmatem. Maluje akrylem.
Silnik musi być w środku czysty, podczas szlifowania dostaje się do środka bardzo dużo syfu. Kompresor powietrze ropownica benzyna ekstrkacyjna są pomocne przy pozbywaniu się syfu.
Silnik abarot i zaczynamy składanie.
Wał korbowy ma dwa uszczelnienia. Od strony skrzyni biegów jest sznur. Od przodu jest uszczelniacz zwykły simering.
Sznur dzieli się na dwie części. Pierwsza jest w bloku druga w misie aluminiowej.
Ważna kwestia sznur nawilżyć i włożyć w taki sposób aby minimalnie wystawał ponad obydwie części, dzięki temu uszczelnienie spełni swoją rolę.
W rowku mamy szpilkę która uniemożliwia ruch sznura.
Wał korbowy łożyskowany jest w silniku za pomocą łożysk ślizgowych tj panewek. W silniku mamy Panewki główne oraz panewki korbowodowe(to te przez które korba wylatuje bokiem gdy się skończą).
Omawiany silnik to 4 cylindrowe 240D. Wał główny podparty jest w 5 miejscach. Na środkowej podporze dodatkowo mamy podkładki które regulują ruch wzdłóżny wału korbowego.
W bloku mamy kanały olejowe które zasilane są przez pompę olejową napędzaną z łańcuszka rozrządu. Poprzez te kanały pod ciśnieniem płynie olej smarujący wał korbowy, gdy panewki nam się już wytrą są luzy i stąd niskie wskazania ciśnienia oleju na zegarach. Panewek nie da wsadzić się źle. Są na nich zamki które należy umieścić w bloku. Identyczne zamki są w obsadach panewek głównych.
Zdjęcie podpory centralnej wraz z podkładkami bocznymi. Wklejam je na smar żeby nie wypadły przy montażu.
Wsadzamy wszystkie panewki w blok, proponuję przygotować sobie pędzelek i naczynie z olejem i obficie posmarować panewki, następnie wsadzamy na miejsce wał korbowy. Dokręcamy obsady panewek momentem 90Nm
W górnej obsadzie podpory centralnej również są podkładki ustalające ruch wzdłóżny wału korbowego.
Tłoki muszą być wyczyszczone z nagaru, pierścienie muszą swobodnie się poruszać w rowkach, idealnym narzędziem do wyczyszczenia nagaru jest stary pierścień odpowiednio zaostrzony. Zakładamy pierścienie na tłoki wsadzamy odpowiednio w cylinder, na tłoku są kreski wskazujące w stronę w którą tłok powinnien być wsadzony.
Montujemy panewki korbowodowe wsadzamy tłoki skręcamy obsady panewek momentem 30 Nm oraz dodatkowo obrotem 90 stopni czyli 1/4.
Dół mamy skręcony, pozostaje zainstalowanie pompy olejowej przykręcenie misy oraz wsadzenie simrungu wału korbowego.