OM 617 historia jak muł stał się gepardem...

Tu znajdziecie odpowiedzi na Wasze pytania dotyczące różnic w modelach, kolorów karoserii, tapicerek, wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych i wielu innych.

Moderator: Tomek

Awatar użytkownika
Zakstom
Beczkofan
Beczkofan
Posty: 165
Rejestracja: 15 gru 2017, 21:39
Posiadany model W123: 300tdt

OM 617 historia jak muł stał się gepardem...

Post autor: Zakstom »

Witam.

Mam w swoim s123 3.0 turbodoładowany silnik diesla, w związku z tym szukałem w internecie trochę o jego genezie i to co znalazłem mocno mną wstrząsneło. Ale po kolei W roku 1974 z dodania do 4 cylindrowego silnika om616 powstaje nasze 5R najpierw spokojne 80KM- OM617.910, OM617.912 z naszych w123 od połowy 1979r. z zawrotnymi 88KM, OM617.913 z dostawczaka i wreszcie OM617.931 z terenowej G-klasy. Wszystkie porządne długowieczne i na owe czasy mocne/ z porównaniem z 240D. Aż tu nagle w 1976 roku dołożono do niego turbosprężarkę... co cię tak dziwi wszyscy to wiedzą myślicie powstał 125KM 300TD i koniec historii... Nie do końca.

W owym 1976 roku silnik przystosowano do użycia turbosprężarki. "OM617LA o mocy 190 KM (140 kW; 187 KM) został zamontowany w pojeździe testowym C111-IID i ustanowił 16 światowych rekordów prędkości i wytrzymałości. W 1978 roku silnik został ponownie zmodernizowany do 230 PS (169 kW; 227 KM) i zainstalowany w C111-IIID i pobił 9 kolejnych rekordów." - Czytając to pomyślałem że historia kołem się toczy mój w211 z 2005r. wyposażony w silnik OM642 rozwija koło 200KM a w latach 70 z 3.0 diesla 227KM !!! oczywiście wiem że to tylko seria testowa i pewnie niewiele zostało z seryjnego motoru, ale w latach 70-80 gdzie w naszym ślicznym kraju z powodzeniem od 1972 składano marzenie polskiej motoryzacji o pojemności 652cm i zawrotnych 24KM Niemcy byli w stanie stworzyć taką maszynę...

"Modyfikacje silników produkcyjnych obejmowały wtryskiwacze oleju do chłodzenia pod tłokami; tłoki z kanałami olejowymi; mocniejsze korbowody ; wypełnione sodem trzpienie zaworów i mocniejszy wał korbowy utwardzany azotkiem. Zainstalowano również pompę oleju z oddzielnym napędem łańcuchowym, ponieważ smarowanie turbosprężarki wymagało większego przepływu. Pompy wtryskowe Bosch MW zostały skalibrowane w celu zwiększenia wydajności paliwa i wyposażone w urządzenie ALDA, które zapobiegło nadmiernemu zużyciu paliwa, aż turbosprężarka zaczęła zapewniać ciśnienie doładowania. Wszystkie silniki OM617A zostały wyposażone w ołówkowe świece żarowe".

Cywilne OM617.950 w 1978 roku pojawiło się w W116, na amerykańskim rynku jako 300SD, pierwszy na świecie sedan klasy premium z turbodieslem. Moc pierwotnie wynosiła 111 KM od października 1979 r. - 121 KM /119KM, wprowadzenie ropniaka do S klasy w XXI wieku nikogo z nas nie dziwi, ale wtedy wynikało to z restrykcyjnego w USA prawa odnośnie spalania flotowego. Chodziło o to żeby obniżyć średnie spalanie całej gamy modelowej. Pamiętam jak ludzi dziwił diesel w porsche panamerze :lol:

OM617.951 w 1981r. o mocy pierwotnie 121 KM od sierpnia 1984 r. - 125 KM również w 300SD i w123 300TD 1981r.

OM617.952 jest identyczny z .951 oprócz drobnych zmian. Został on również założony do wersji europejskiej W123, 300TD. Moc pierwotnie wynosiła 121 KM od października 1982 r. - 125 KM. Pojazdy sprzedawane na rynek północnoamerykański były wyposażone po raz pierwszy w EGR.

https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=5385

http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... 359&page=2

http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-E ... p?id=37218

http://www.formfreu.de/2010/08/08/merce ... /ozdrawiam.
Załączniki
c111 silnik.jpg
c111 silnik.jpg (125.91 KiB) Przejrzano 2862 razy
c111 om642.jpg
c111 om642.jpg (118.86 KiB) Przejrzano 2862 razy
c111.jpg
c111.jpg (20.25 KiB) Przejrzano 2862 razy
3.jpg
3.jpg (50.82 KiB) Przejrzano 2862 razy
2.jpg
2.jpg (35.29 KiB) Przejrzano 2862 razy
1.jpg
1.jpg (67.27 KiB) Przejrzano 2862 razy
ODPOWIEDZ