Co to za silnik i jak to podłączyć?
: 20 kwie 2017, 19:47
Witam!
Kilka dni temu wszedłem w posiadanie Beczki w wyniku serii przedziwnych zdarzeń. Jest w ciężkim stanie, ale dostałem ją za przysłowiową "flaszkę" od ojca, który chciał ją zezłomować. Przez 4 lata niszczała na podwórku, teraz, jeżeli się uda może będzie miała drugie życie. Żeby ją naprawić muszę ją jednak zabrać z podwórka i fajnie byłoby to zrobić "na kołach". Silnik pali bez problemu, ale nie jest do końca podłączony (żeby go uruchomić jedna osoba musi ciągnąć za gałkę w środku i trzymać nogę na sprzęgle, a druga - pod maską zwiera kabelki). Ojciec, z uwagi na wiek, nie bardzo już wszystko pamięta, ale nigdy się nie przyzna i jak czegoś nie jest pewien to zmyśla więc w pierwszej kolejności zabrałem się za potwierdzenie pochodzenie i wersji tego, co posiadam.
Samochód to W123 200D z 79 roku (dzięki wskazówkom na forum potwierdziłem to po numerze VIN. Mam nadzieję, że prawidłowo). Silnik jest wymieniony, jak twierdzi ojciec, od "nowszej" beczki 240D. W kabinie jest "patent" na świecę żarową jako kontrolka nagrzania tych w silniku, o ile dobrze wiem, występował w W115, a w beczce była lampka na desce rozdzielczej. Ojciec twierdzi, że sam to zrobił, ale ja mam wątpliwości, czy ten silnik nie pochodzi jednak od W115 (z tego co czytałem silniki 2.4 były takie same).
Szukałem numerów silnika, ale tam, gdzie powinny się znajdować, są jakieś "chińskie" - GD 3520366. Nie mogłem nigdzie znaleźć, co to znaczy. Na bloku silnika z prawej strony nadlany jest numer 616 011 28 01 i pod spodem 1L 84. (tego "1" nie jestem pewien, bo bardzo słabo to widać). Jeżeli faktycznie jet to silnik 2.4 to z tego co czytałem numer 84 może oznaczać rok. To by przemawiało że jest to OM616 z 84 (spekuluję bez przekonania). Co by się zgadzało z wersją ojca. Jedyny bity numer, poza GD 3520366, znajduje się na pompie wtryskowej (nie wiem czy dobrze nazywam - mechanikuję trochę przy motocyklach, na samochodach się zupełnie nie znam).
Poniżej zamieszczam zdjęcia tabliczek i numerów. Przekopałem internet w poszukiwaniu informacji i posiadane przeze mnie numery nie pozwoliły mi okreslić jednoznacznie, co to za silnik. Skończyły mi się pomysły, więc zwracam się do Was - znawców. Może Wy dacie radę, albo chociaż pomożecie szukać.
Kolejne pytanie to - jak to podłączyć? Jeżeli jest to nowszy silnik, to z tego, co zdązyłem przeczytać jest uruchamiany i gaszony z kluczyka. Żeby go tak podłaczyć musiałbym zdobyć nowszą stacyjkę, tak? A może da się go podłączyć do tej "gałki" (tej w kabinie, którą w oryginale uruchamia się, gasi i reguluje obroty silnika)? Nie znoszę "patentów" w motoryzacji, ale cóż, sama wymiana silnika to już patent, więc chociaż chciałbym podłączyć go maksymalnie zgodnie ze sztuką.
Kilka dni temu wszedłem w posiadanie Beczki w wyniku serii przedziwnych zdarzeń. Jest w ciężkim stanie, ale dostałem ją za przysłowiową "flaszkę" od ojca, który chciał ją zezłomować. Przez 4 lata niszczała na podwórku, teraz, jeżeli się uda może będzie miała drugie życie. Żeby ją naprawić muszę ją jednak zabrać z podwórka i fajnie byłoby to zrobić "na kołach". Silnik pali bez problemu, ale nie jest do końca podłączony (żeby go uruchomić jedna osoba musi ciągnąć za gałkę w środku i trzymać nogę na sprzęgle, a druga - pod maską zwiera kabelki). Ojciec, z uwagi na wiek, nie bardzo już wszystko pamięta, ale nigdy się nie przyzna i jak czegoś nie jest pewien to zmyśla więc w pierwszej kolejności zabrałem się za potwierdzenie pochodzenie i wersji tego, co posiadam.
Samochód to W123 200D z 79 roku (dzięki wskazówkom na forum potwierdziłem to po numerze VIN. Mam nadzieję, że prawidłowo). Silnik jest wymieniony, jak twierdzi ojciec, od "nowszej" beczki 240D. W kabinie jest "patent" na świecę żarową jako kontrolka nagrzania tych w silniku, o ile dobrze wiem, występował w W115, a w beczce była lampka na desce rozdzielczej. Ojciec twierdzi, że sam to zrobił, ale ja mam wątpliwości, czy ten silnik nie pochodzi jednak od W115 (z tego co czytałem silniki 2.4 były takie same).
Szukałem numerów silnika, ale tam, gdzie powinny się znajdować, są jakieś "chińskie" - GD 3520366. Nie mogłem nigdzie znaleźć, co to znaczy. Na bloku silnika z prawej strony nadlany jest numer 616 011 28 01 i pod spodem 1L 84. (tego "1" nie jestem pewien, bo bardzo słabo to widać). Jeżeli faktycznie jet to silnik 2.4 to z tego co czytałem numer 84 może oznaczać rok. To by przemawiało że jest to OM616 z 84 (spekuluję bez przekonania). Co by się zgadzało z wersją ojca. Jedyny bity numer, poza GD 3520366, znajduje się na pompie wtryskowej (nie wiem czy dobrze nazywam - mechanikuję trochę przy motocyklach, na samochodach się zupełnie nie znam).
Poniżej zamieszczam zdjęcia tabliczek i numerów. Przekopałem internet w poszukiwaniu informacji i posiadane przeze mnie numery nie pozwoliły mi okreslić jednoznacznie, co to za silnik. Skończyły mi się pomysły, więc zwracam się do Was - znawców. Może Wy dacie radę, albo chociaż pomożecie szukać.
Kolejne pytanie to - jak to podłączyć? Jeżeli jest to nowszy silnik, to z tego, co zdązyłem przeczytać jest uruchamiany i gaszony z kluczyka. Żeby go tak podłaczyć musiałbym zdobyć nowszą stacyjkę, tak? A może da się go podłączyć do tej "gałki" (tej w kabinie, którą w oryginale uruchamia się, gasi i reguluje obroty silnika)? Nie znoszę "patentów" w motoryzacji, ale cóż, sama wymiana silnika to już patent, więc chociaż chciałbym podłączyć go maksymalnie zgodnie ze sztuką.