[C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Moderator: Tomek

tatarak
Beczkomaniak
Beczkomaniak
Posty: 457
Rejestracja: 17 sty 2015, 21:27
Posiadany model W123: 200T

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: tatarak »

Julek Ty już nic nie wymyślaj bo popsuje sobie silnik.Nie wiesz jakie ma tłoki i jaka głowica czy wałek tam pasuje.Na hydraulice takiego silnika ostatnio wyłożyli się chłopcy z bardzo zacnego warsztatu MB i jakie było ich zdziwienie jak się okazało że uszkodzili mi głowicę i pogieli zawory.
Julek
Beczkarz
Beczkarz
Posty: 88
Rejestracja: 27 kwie 2016, 8:39
Posiadany model W123: s123 300tdt
Lokalizacja: łódź

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: Julek »

tatarak masz racje, dla tego napisałem żeby kolega wszystko Bardzo dokładnie zmierzył i porównał. Oczywiste chyba jest, że nie wsiadł by do auta w celu odpalenia silnika prosto po złożeniu tylko pokręcił by wpierw walem kilka obrotów. Zwykła ciekawość u mnie na pewno by spowodowała taką próbę. Poza tym nie przesadzajmy. Ten silnik jest banalnie prosty. W zeszłym tygodniu zakladałem rozrząd dwu rzędowy do m102 które fabrycznie miało jedno rzędowy i coś w tym złego bo z fabryki tak nie wyjechał?? Jeszcze raz powtarzam, nie napisałem koledze fulior "tak zakładaj hydraulike będzie dobrze" tylko sprawdź, pomierz może będzie dobrze a to różnica. Poza tym czy taka wiedza z czystej ciekawości i dla potomnych nie będzie przydatna?? Zrobi jak zechce.
Awatar użytkownika
fulior
Beczkarz
Beczkarz
Posty: 87
Rejestracja: 11 cze 2017, 10:17
Posiadany model W123: 230CE
Lokalizacja: Wieliczka

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: fulior »

Z tego co sprawdziłem to m102.962 ma taki sam wałek jak 102.980 (znowu, nr części), więc generalnie wałek i mostki są takie same, dźwigienki zamienne, na diagramach do 980 widzę, że jest do wyboru popychacz hydrauliczny i tradycyjny (oczywiście może być błąd). Porównam dokładnie obie głowice, ale na razie wydają się praktycznie identyczne.

Julek, napisz coś więcej o założeniu duplexa do m102 z pojedyńczym łańcuchem, masz jakieś zdjęcia? Simplex był uważany za jedną z największych wad tych silników.
maciekpiti
Beczkomistrz
Beczkomistrz
Posty: 1748
Rejestracja: 18 gru 2013, 13:54
Posiadany model W123: 300D i 200D i 240D
Lokalizacja: Radom/Warszawa

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: maciekpiti »

Nie zmieniaj na popychacze. Raz ze pompa oleju nie wyrabia w tych silnikach na 4 gar to dolozysz jej jeszcze szklanki ktore musi pompowac.
Awatar użytkownika
fulior
Beczkarz
Beczkarz
Posty: 87
Rejestracja: 11 cze 2017, 10:17
Posiadany model W123: 230CE
Lokalizacja: Wieliczka

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: fulior »

Czyli w nowszych wersjach tego silnika poprawili pompę oleju? Ma to sens. Ale mnie nie pociesza, bo nadal nie wiem skąd wziąć dobre dźwigienki, masakra :( Kolega polecił mi jeden warsztat Mercedesa pod Krakowem, który ma też sporo używek do starszych modeli, ale niestety tego nie mieli. Pozostaje polować na używki w necie.
Julek
Beczkarz
Beczkarz
Posty: 88
Rejestracja: 27 kwie 2016, 8:39
Posiadany model W123: s123 300tdt
Lokalizacja: łódź

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: Julek »

Maciek rozwiń temat bo mnie zaciekawiłeś??? Dużo tych silników serwisuje i najczęstszą usterką jest wyciek oleju z pod głowicy bo uszczelka puszcza przy kanale olejowym najbliżej ściany grodziowej na końcu silnika, jest on zdecydowanie zbyt blisko zewnętrznej krawędzi bloku + wiadomo, spora temperatura i efekt jak wyżej ale nie spotkałem się jeszcze z jakimiś skutkami braku smarowania typu np zatarty wałek.
Fulior składam właśnie m102 dla klienta który ma w w124 silnik z beczki (zaglądałem po pokrywe zaworów i jest lalka) a chce mieć oryginał. Zapytam go co zamierza zrobić z tym silnikiem bo może zgodził by się sprzedać go na części ale to dopiero po świętach i nic pewnego. Co do zmiany rozrządu to w sumie p&p.
tatarak
Beczkomaniak
Beczkomaniak
Posty: 457
Rejestracja: 17 sty 2015, 21:27
Posiadany model W123: 200T

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: tatarak »

Wałek jak najbardziej lubi się wycierać i to właśnie na 4 cylindrze i nie zawsze winne jest smarowanie silnika lecz rozrząd który nie wytrzymuje przebiegu tego silnika.Starte elementy trafiają do obiegu smarowania i powolutku rozpitalają pompę oleju .Pierwszą rzeczą którą sprawdzam w M102 to luzy zaworowe i rozrząd w niektórych przypadkach brakuje tłoka napinacza jest wysunięty na max lub zablokowany a łańcuch luźny.
Julek
Beczkarz
Beczkarz
Posty: 88
Rejestracja: 27 kwie 2016, 8:39
Posiadany model W123: s123 300tdt
Lokalizacja: łódź

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: Julek »

Tatarak dobrze prawi, cała prawda. Dodam od siebie że krzywki wałka znikają na każdym cylindrze, nie tylko na czwartym i ja tu nie widzę reguły. Co do napinacza tak samo zgadzam się ale tylko w m102 z łańcuchem jednorzędowym, przy dwu rzędowym nie miałem jeszcze przypadku skrajnie zużytego rozrządu w m102 za to zdarzyło się w m103. Tylko Panowie, czy można to zwalać na wadliwe materiały łańcucha czy ślizgów i nazywać to wadą silnika?? moim zdaniem absolutnie nie. To jest po prostu stare i zwykle ma ogromne przebiegi i jest najzwyczajniej zużyte. Wesołych świąt!!
Awatar użytkownika
fulior
Beczkarz
Beczkarz
Posty: 87
Rejestracja: 11 cze 2017, 10:17
Posiadany model W123: 230CE
Lokalizacja: Wieliczka

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: fulior »

Julek pisze:Fulior składam właśnie m102 dla klienta który ma w w124 silnik z beczki (zaglądałem po pokrywe zaworów i jest lalka) a chce mieć oryginał. Zapytam go co zamierza zrobić z tym silnikiem bo może zgodził by się sprzedać go na części ale to dopiero po świętach i nic pewnego. Co do zmiany rozrządu to w sumie p&p.
Julek, w temacie tego beczkowego m102, kupiłbym głowicę z wałkiem i zaworami (komplet), zapytasz klienta czy byłby skłonny sprzedać? Dzięki!
tatarak
Beczkomaniak
Beczkomaniak
Posty: 457
Rejestracja: 17 sty 2015, 21:27
Posiadany model W123: 200T

Re: [C123] Rysy na dźwigienkach zaworowych - wymieniać razem z wałem?

Post autor: tatarak »

Jeśli ktoś szuka idealnego silnika M102 na hydraulice to 2,3 stoi wyremontowany i odnowiony u mnie w garażu.
ODPOWIEDZ