230CE problem z pompą wody
Moderator: Tomek
-
- Beczuszkarz
- Posty: 58
- Rejestracja: 12 paź 2014, 22:11
- Posiadany model W123: 230CE WŁADEK
- Lokalizacja: Sieradz (tym czasowo Bournemouth UK)
230CE problem z pompą wody
Witam wszystkich. Jak w temacie mam problem z pompą wody, auto to 230ce rok 83 z silnikiem M102.980 136HP. Na poczatek mam kilka pytań.
1. Jak stwierdzić uszkodzenia łożyska w pompie wodnej?
2.Czy łożysko jest wymienne
3.Czy wentylator chłodnicy jest na stałe łączony z wałkiem od pompy wodnej, bo u mnie wentylator porusza sie luźno na walku, , mogę go zatrzymać ręką w czasie pracy silnika nie zależnie od temperatury wody.pozdrawiam
1. Jak stwierdzić uszkodzenia łożyska w pompie wodnej?
2.Czy łożysko jest wymienne
3.Czy wentylator chłodnicy jest na stałe łączony z wałkiem od pompy wodnej, bo u mnie wentylator porusza sie luźno na walku, , mogę go zatrzymać ręką w czasie pracy silnika nie zależnie od temperatury wody.pozdrawiam
Re: 230CE problem z pompą wody
Mam takie samo 230 CE z 1983 i z tego co pamiętam a nie zajrzę dziś bo auto jest u lakiernika to wentylator ma się kręcić sam. Jest zamontowany na sprzęgle Visco które pod wpływem temperatury się włącza.
Co do łożyska pompy zdejmij pasek i złap za koło i sprawdź czy nie ma luzu poprzecznego na osi. Ale z reguły najpierw zaczyna pompa cieknąc a później pada łożysko wiec zobacz czy nie ma wycieków.
Pzdr
Co do łożyska pompy zdejmij pasek i złap za koło i sprawdź czy nie ma luzu poprzecznego na osi. Ale z reguły najpierw zaczyna pompa cieknąc a później pada łożysko wiec zobacz czy nie ma wycieków.
Pzdr
-
- Beczkofan
- Posty: 246
- Rejestracja: 03 lip 2014, 11:36
- Posiadany model W123: sedan
- Lokalizacja: Szczecin
Re: 230CE problem z pompą wody
Były dwa rodzaje sprzęgięł wentylatora - wiskotyczne, najczęsciej chyba w dieslach (płyn w sprzęgle zwiększa swoją objętość i załącza/rozłącza wiatrak) i magnetyczne (załączane przekaxnikiem), ja takie mam w 123.220.
-
- Beczkomistrz
- Posty: 691
- Rejestracja: 16 gru 2013, 19:51
- Posiadany model W123: 240D 1980"
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: 230CE problem z pompą wody
U mnie wiatrak zwiększa obroty po dodaniu gazu, niezależnie od temperatury, więc nie występuje tam chyba żadne sprzęgło, ewentualnie jest uszkodzone, w jakiś sposób usunięte.
Mercedes W123 240D 1980r.
Fiat 126p 650E 1985r.
Volkswagen Golf I 1975r.
Fiat 126p 650E 1985r.
Volkswagen Golf I 1975r.
-
- Beczuszkarz
- Posty: 58
- Rejestracja: 12 paź 2014, 22:11
- Posiadany model W123: 230CE WŁADEK
- Lokalizacja: Sieradz (tym czasowo Bournemouth UK)
Re: 230CE problem z pompą wody
witam.( LohrSith) Zrobiłem tak jak proponowałeś ruszając kołem jest wyczuwalny luz.A pompa jest suchutka. Zapomniałem dodać że podczas pracy silnika słychać dziwny dzwięk z tych właśnie okolic (pompa,wentylator) dzwięk się pojawia co jakiś czas raz dłużej raz krócej.Gdy silnik pracuje a zatrzymam ręką wentylator to są wyczuwalne drgania. Zastanawiam się czy może to być jakieś łożysko a może problem z tym Visco. mam jeszcze jedno pytanko. Czy Visco,wentylator i koło pasowe są ze sobą połączone i tworzą jedną część? pozdrawiam
Re: 230CE problem z pompą wody
Qrcze. Nie pomoge teraz bo karoseria z ukladem napedowym jest nadal u lakiernika. Bedzie kolo wtorku u mnie i zaczynam go skladac po renowacji kompletnej
-
- Beczkofan
- Posty: 246
- Rejestracja: 03 lip 2014, 11:36
- Posiadany model W123: sedan
- Lokalizacja: Szczecin
Re: 230CE problem z pompą wody
visco, wentylator i kolo pasowe, przynajmniej u mnie to osobne części.
-
- Beczuszkarz
- Posty: 58
- Rejestracja: 12 paź 2014, 22:11
- Posiadany model W123: 230CE WŁADEK
- Lokalizacja: Sieradz (tym czasowo Bournemouth UK)
Re: 230CE problem z pompą wody
Witam szanownych kolegów. Po prawie roku czasu wracam do tematu. Niestety przez ten czas nie mogłem nic zdziałać z tym wentylatorem poprostu tak czasami bywa (calkowity brak czasu):? Jedynie jestem pewien że wentylator to nie viscoza tylko elekromagnez . I tu pojawia się pytanie. W jaki sposób sprawdzić czy jest sprawny? Po rozgrzaniu silnika do 100 stopni wogule się nie załącza. Dodam jeszcze że wcześniejszy właściciel wyjął termostat i płyn nagrzewa się w całym układzie. Pozdrawiam
Re: 230CE problem z pompą wody
Sprawa drogi Damianie jest prosta,do elektromagnesu przyciągającego wiatrak a znajdującego sie pod kołem pasowym pompy wody dochodzą dwa kable zasilające,+ na stałe i - załączany poprzez stycznik na przodzie głowicy jeden pin i czerwona główka .Zdejmujesz z tego stycznika wtyczkę i podajesz - z masy auta.Czynność wykonujemy na zgaszonym silniku ze stacyjka w pozycji 2.Po podaniu masy będzie słychać przyciągniecie wiatraka.Jeśli nie będzie słychać to trzeba sprawdzić czy dochodzi + i tu obok czujników powinna znajdować się kostka na dwa piny (płaska z okrągłą wypustką do wpięcia w taką blaszkę trzymającą).Rozłączamy kostkę a na kabelki idące na dół w stronę pompy podajemy napięcie.Jak nie będzie nic słychać to walnięty jest elektromagnes.Pompa starego typu z wiatrakiem na trzy śruby ok 300zł nowego typu na jedna śrubę ok 150zł.Ceny elektromagnesu nie znam ale może być chora bo on po wielu latach łączy sie na dobre z pompą.
-
- Beczuszkarz
- Posty: 58
- Rejestracja: 12 paź 2014, 22:11
- Posiadany model W123: 230CE WŁADEK
- Lokalizacja: Sieradz (tym czasowo Bournemouth UK)
Re: 230CE problem z pompą wody
Tatarak dzieki za obszerny opis. Pozdrawiam